кремль не демонструє намірів визнати провину за аварію азербайджанського літака
2/6/2025

4 лютого міністерство транспорту Казахстану опублікувало попередній звіт про підсумки розслідування аварії літака Embraer 190 поблизу Актау. У документі немає висновків про причини аварії, проте наголошено, що літак зазнав пошкоджень багатьох систем ще у повітрі, що зробило його практично некерованим.
Згідно зі звітом «у хвостовій частині фюзеляжу, кіля, стабілізатора та керм виявлено безліч наскрізних і ненаскрізних ушкоджень різної величини й форми». Вони також помічені на лівому крилі, лівому двигуні та інших компонентах літака. Деякі отвори мають правильну прямокутну форму, що нагадує вражальні елементи ракети ППО. Ці уламки потрапили в літак ззовні до зіткнення судна із землею.
У документі опубліковано частину запису переговорів пілотів із диспетчерами та всередині кабіни. Згідно з переговорами над Грозним у літака перестали функціонувати датчики GPS (через роботу систем радіоелектронної боротьби). Крім того, зафіксовано, що диспетчер у ростові-на-дону повідомив диспетчерам в інших містах про запровадження плану «ковëр» уже після того, як Embraer вилетів із Грозного до Баку.
Імовірно, кремль вибрав стратегію замовчування катастрофи: 4 лютого про звіт стисло згадали в російських державних ЗМІ, а 5 лютого «росавіація» оприлюднила пресреліз, у якому наголошено, що документ неостаточний і потребує додаткової перевірки. В цілому москва не демонструє намірів визнати провину за аварію азербайджанського літака й надалі поширюватиме наратив про необхідність проведення експертизи з боку російських експертів.